Onderzoek jouw doelgroep met de empathy map

Wanneer je jouw organisatie wilt profileren en meer bekendheid wilt geven aan de producten of diensten die je biedt, wil je weten op welke manier je dat het beste kunt doen. Op welke manier kun je jouw klanten en/of stakeholders boeien en binden? Om de juiste strategie te kiezen en aan de slag te gaan met passende content, is het belangrijk je doelgroep goed te kennen. Waar liggen de behoeften van jouw klant? Wat interesseert hem?

Deel dit bericht

Het maken van een persona is een veelgebruikte tool om een doelgroep in kaart te brengen. Een persona is een gedetailleerde omschrijving van een fictief persoon die jouw dienst of product afneemt. Het maken van een persona is een snelle en gemakkelijke manier om je doelgroep te onderzoeken, echter is deze vaak gericht op feiten en de directe relatie met jouw product. Een persona kent over het algemeen weinig diepgang. Terwijl juist die diepgang ervoor zorgt dat je jouw doelgroep nog beter leert kennen en je je bewust wordt van wat hem bezighoudt.

Meer diepgang met de empathy map

Een paar jaar geleden ontdekte ik een handige tool die de diepgang in het onderzoek naar doelgroepen wél kan brengen: de empathy map. De empathy map helpt je jouw doelgroep écht te leren kennen en brengt structuur in alles wat je al over hen weet.

De tool is verdeeld in 4 categorieën:

  1. Zeggen & doen
  2. Horen
  3. Denken & voelen
  4. Zien

Daarnaast helpt het je na te denken over vragen die te maken hebben met de frustraties en belemmeringen, successen en verlangens van de doelgroep.

  1. Zeggen & doen

Hier omschrijf je wat de fictieve persoon zegt en doet. Hoe communiceert hij met anderen? Wat is zijn houding? En wat is zijn overtuiging?

  1. Horen

Hier onderzoek je de dingen die de persoon in zijn omgeving kan horen. Door wie wordt hij beïnvloed? En waarom wordt deze persoon gewaardeerd door zijn omgeving?

  1. Denken & voelen

In deze categorie omschrijf je wat er echt toe doet voor deze persoon. Waar komt hij zijn bed voor uit? Waar houdt hij zich mee bezig? Waar maakt hij zich zorgen om en waar droomt hij van? 

  1. Zien

Bij deze categorie ga je dieper in op de omgeving van deze persoon. Welke zaken zijn op hem van invloed? Wie zijn de belangrijke mensen in zijn omgeving? En in wat voor omgeving woont en/of werkt hij?

Als laatste beantwoord je vragen die te maken hebben met pijn en verlangen en geef je antwoord op vragen als: wat zijn de angsten en frustraties? Welke eisen en behoeften heeft hij? En wat is zijn toekomstvisie?

Observeren, luisteren en vragen stellen

De observatie van jouw doelgroep geeft input voor de empathy map. Natuurlijk kun je ervoor kiezen ook een interview te doen met één of meerdere van je klanten. Dan pak je het écht grondig aan. Maar door de observaties die je doet te vertalen naar de empathy map en de vragen zo volledig mogelijk te beantwoorden, krijg je inzicht en overzicht en word je je bewust van wat jouw klant (of jouw belangrijke stakeholders) bezighoudt. Op basis daarvan kun je jouw strategie bepalen en de juiste middelen inzetten om de gestelde doelen te behalen.

Mijn ervaring is dat het gebruiken van de empathy map je handvatten geeft wanneer je aan de slag wilt met contentmarketing. Door de vragen langs te gaan, komen er bijna vanzelf thema’s bovendrijven die interessant zijn voor de doelgroep en waar jij als specialist waarschijnlijk waardevolle content over kunt maken.

Aan de slag

Ik ben benieuwd of het voor jou ook werkt. Hulp nodig? Tijdens een strategische sessie kan ik je helpen de empathy map in te vullen. Interesse? Laat het me weten en ik vertel je er graag meer over!

Interesse?

Neem gerust contact met me op!

9 tips voor het schrijven van waardevolle content

Het schrijven van blogs en artikelen is één van de vele mogelijkheden die je hebt om als zelfstandig ondernemer of organisatie zichtbaar te zijn en expertise te delen over een bepaald onderwerp. Mijn opdrachtgevers adviseer ik regelmatig uit de schaduw te stappen en te starten met het delen van hun kennis.

Lees verder »

Bouwen aan vertrouwen met de know-like-trust factor

Marketing moeilijk en hard werken? Soms wel, maar vaker is het gebaseerd op de relatief simpele know-like-trust-factor. ‘Wat? Houd op met die verschrikkelijke marketingtermen!’
Ik hoor het je denken, maar zo ingewikkeld is het niet. En eigenlijk, wanneer je deze factor begrijpt, kun je op basis hiervan een plan maken voor de inzet van de marketing en communicatie en in het bijzonder contentmarketing voor jouw bedrijf. En breng je, jawel: ‘lijn in je marketing en communicatie’ en speel je in op de fases waarin een potentiële klant zich op dat moment bevindt.

Lees verder »