Een nieuwe website: 5 stappen die je alvast zelf kunt zetten

Al een tijdje hik je ertegenaan: eigenlijk zou de website vernieuwd moeten worden. Hij voldoet namelijk niet meer op het gebied van inhoud en techniek. En de fotografie mag ook wel anders… Maar je ziet er wel een beetje tegenop om dit project op te starten. No worries! Het cliché ‘een goed begin is het halve werk’, geldt ook zeker hiervoor. In dit artikel deel ik 5 stappen met je die je kunt zetten voor je aan de slag gaat met een webbouwer.

Deel dit bericht

Door deze 5 stappen te doorlopen, weet je welke richting je op wilt met de website. Daarnaast kun je gemakkelijk derde partijen, zoals de webbouwer en fotograaf, meenemen in de wensen en behoeften die je hebt voor de nieuwe website.

Om te beginnen:

Registreren van domeinnaam/namen: dit is alleen nodig als je nog geen website hebt of als je een andere url voor je bedrijfswebsite zou willen gebruiken.

De stappen die je zelf kunt zetten:

1.Doelstellingen

Bepaal de doelstellingen die je hebt met jouw bedrijf en op welke manier de website hieraan bij moet dragen.

Bijvoorbeeld: De website is een middel om te profileren op het gebied van …… De website moet een impressie geven van de mogelijkheden van diensten A, B en C, regelmatig van content kunnen wisselen en de mogelijkheid hebben content te delen via social media. Daarnaast moet het de mogelijkheid bieden laagdrempelig contact op te nemen, via een contactformulier en chatfunctie.

2. Doelgroep

Bepaal voor welke doelgroep(en) de website geschikt moet zijn. Welke doelgroepen maken gebruik van de website? Wat zijn hun vragen, wensen en behoeften en hoe kun je hier met de website op aansluiten? Dit onderdeel vraagt om wat verdieping. Een effectieve manier om aan de slag te gaan met de belangrijkste doelgroepen is het invullen van de empathy map. Lees hierover mijn eerdere blog.

3. Moodboard

Het kan handig zijn om voor je aan de slag gaat met een webbouwer, een beeld te vormen van dat wat je aanspreekt bij andere websites. Dat kunnen voorbeelden zijn van concurrenten die op een goede manier omgaan met de informatie op hun website, maar ook is het leuk inspiratie op te doen bij andersoortige bedrijven. Wat spreekt je aan qua look & feel en wat zijn websites waarin je bijvoorbeeld handig navigeert of een goede impressie geven van hun producten? Bewaar de voorbeelden in een lijstje of maak een moodboard van afbeeldingen die je aanspreken. Pinterest is een leuk en handig platform om een digitaal moodboard te maken.

4. Structuur, informatie, interactie en functionaliteiten

Voordat je met een webbouwer om tafel gaat, kun je alvast nadenken over de structuur van de website en welke informatie er zeker op moet komen. Tevens kun je nadenken over welke CTA’s (call to action: manieren om de bezoeker iets te laten doen/contact te laten maken) er moeten zijn en welke functies de website moet hebben om het bedrijf goed te profileren. Je kunt hierbij denken aan vragen als:

  • Welke informatie moet de website geven?
  • Wat is de basisstructuur van de informatie?
  • Wat is de primaire ‘actie’ die de sitebezoeker moet uitvoeren? (bijvoorbeeld contact opnemen n.a.v. lezen van interessante artikelen, het opvragen van een whitepaper)
  • Moeten er bepaalde functies in de website zitten? Bijvoorbeeld een fotogalerij, specifieke formulieren of social media koppelingen?
  • Met welke regelmaat heb je iets nieuws te melden? Om wat voor soort nieuws gaat het? Bijvoorbeeld blogs, vlogs, verslagen en foto’s van events etc.

5. Briefen van de webbouwer

Een heldere briefing helpt bij het vinden van een partij die past bij jouw bedrijf en om de klus vlot te klaren. In een briefing neem je alle bovenstaande onderdelen op en zoom je in op onder andere de volgende onderdelen:

  • Wensen CMS: Wat voor soort CMS wil je gaan gebruiken, een open of closed source? Bij open source is de code niet in handen van een specifiek bedrijf. WordPress is een voorbeeld van een dergelijk CMS. Closed source is een CMS dat door een specifiek bedrijf ontwikkeld is.
  • Wensen met betrekking tot service en support na livegang: ook na livegang wil je ondersteuning bij het beheren van je website. Je loopt vast nog tegen zaken aan die je net wat anders wilt of die misschien niet helemaal naar wens werken. Wat zijn jouw wensen als het gaat om support na livegang en hoe gaat een webbouwer hiermee om? In een service en support overeenkomst kun je afstemmen hoe je met deze vragen omgaat, wanneer de website is opgeleverd.
  • Wensen projectplanning: het is belangrijk dat er aan ieder project ook een einde komt. Niemand wordt blij van een langlopend traject zonder duidelijke einddatum van oplevering. Dus een heldere deadline en afstemming over de taakverdeling is onmisbaar.

Kun je hulp gebruiken met deze stappen? Laat het me dan weten! Als projectbegeleider van communicatietrajecten kan ik je helpen met het ophalen van de benodigde informatie, het uitwerken van de briefing, het zoeken naar een webbouwer die bij je past en je begeleiden in het vervolgtraject als kritische sparringpartner.

Onder andere PlateauSmartup, Talent in Huis en van Gils Footcare gingen je voor!

Interesse?

Neem gerust contact met me op!

9 tips voor het schrijven van waardevolle content

Het schrijven van blogs en artikelen is één van de vele mogelijkheden die je hebt om als zelfstandig ondernemer of organisatie zichtbaar te zijn en expertise te delen over een bepaald onderwerp. Mijn opdrachtgevers adviseer ik regelmatig uit de schaduw te stappen en te starten met het delen van hun kennis.

Lees verder »

Bouwen aan vertrouwen met de know-like-trust factor

Marketing moeilijk en hard werken? Soms wel, maar vaker is het gebaseerd op de relatief simpele know-like-trust-factor. ‘Wat? Houd op met die verschrikkelijke marketingtermen!’
Ik hoor het je denken, maar zo ingewikkeld is het niet. En eigenlijk, wanneer je deze factor begrijpt, kun je op basis hiervan een plan maken voor de inzet van de marketing en communicatie en in het bijzonder contentmarketing voor jouw bedrijf. En breng je, jawel: ‘lijn in je marketing en communicatie’ en speel je in op de fases waarin een potentiële klant zich op dat moment bevindt.

Lees verder »