Klantcommunicatie: vanzelfsprekend of ingewikkeld?

Waar denk jij aan bij het begrip klantcommunicatie? Vind je het een vanzelfsprekendheid? Lastig misschien? Of vind je het maar een abstract woord? Misschien is het wel alles van voorgaande tegelijk. Want ja, natuurlijk wil je als organisatie klantgericht communiceren. Is er iemand die dat niet wil? Met diegene wil ik wel eens in gesprek en nodig ik graag uit voor een bakkie ???? En ja, het is lastig om klantgericht te communiceren en een abstract begrip is het ook. Want wat is het en hoe doe je het ‘goed’?

Deel dit bericht

Er zijn vele definities van klantcommunicatie. De kern is duidelijk: zet in alle communicatie de klant centraal. Maar het doel van klantcommunicatie wisselt nogal eens. Het kan gaan om het informeren van je klant, maar veel vaker denken we in de vorm van activatie. Hoe activeren we onze (potentiële) klanten voor een aankoop of het afnemen van een dienst?

Daar zijn organisaties dagelijks druk mee bezig. Acties bedenken, uitzetten, bijschakelen. De ene keer goed uitgedacht, de andere keer losse flodders. Maar persoonlijk en relevant communiceren is soms een uitdaging. En daar zit voor mij de definitie van klantcommunicatie: aansluiting vinden bij je doelgroep door van waarde te zijn en met relevante communicatie inspelen op de behoefte van dat moment.

Vanuit die visie werk ik bij opdrachtgevers regelmatig met het in kaart brengen van de customer journey, de klantreis. Niet alleen een handig model om alle contactmomenten die er zijn met je (potentiële) klant in kaart te brengen, maar het dwingt je ook te kijken naar de verschillende fases die een klant doormaakt tijdens zijn klantreis.

De customer journey die ik met mijn opdrachtgevers bespreek kent over het algemeen 5 fases, namelijk: kennismaking met de organisatie, afweging, actie, samenwerking en (bij tevredenheid) uiteindelijk ambassadeurschap voor de organisatie. Door op deze manier naar jouw klant en de reis die hij aflegt te kijken, kom je erachter dat je je communicatie in iedere fase kunt (maar misschien wel moet) afstemmen op je klant, doelgroepgericht, persoonlijk en relevant. En dat klantcommunicatie kan meebewegen en het dan als vanzelf meer impact heeft.

Ik ben benieuwd hoe jij kijkt naar klantcommunicatie. Wil je er meer over weten of vind je het vooral ingewikkeld en kun je wel wat hulp gebruiken? Ik help je graag! Laten we er eens over verder praten.

Interesse?

Neem gerust contact met me op!

9 tips voor het schrijven van waardevolle content

Het schrijven van blogs en artikelen is één van de vele mogelijkheden die je hebt om als zelfstandig ondernemer of organisatie zichtbaar te zijn en expertise te delen over een bepaald onderwerp. Mijn opdrachtgevers adviseer ik regelmatig uit de schaduw te stappen en te starten met het delen van hun kennis.

Lees verder »

Bouwen aan vertrouwen met de know-like-trust factor

Marketing moeilijk en hard werken? Soms wel, maar vaker is het gebaseerd op de relatief simpele know-like-trust-factor. ‘Wat? Houd op met die verschrikkelijke marketingtermen!’
Ik hoor het je denken, maar zo ingewikkeld is het niet. En eigenlijk, wanneer je deze factor begrijpt, kun je op basis hiervan een plan maken voor de inzet van de marketing en communicatie en in het bijzonder contentmarketing voor jouw bedrijf. En breng je, jawel: ‘lijn in je marketing en communicatie’ en speel je in op de fases waarin een potentiële klant zich op dat moment bevindt.

Lees verder »